2009. június 7., vasárnap
Ráhu és a holdfogyatkozás
A puránák elbeszélése szerint a nap- és holdfogyatkozást a démon Ráhu okozza. Mikor a dévák és aszurák közös erővel kiköpülték a tejóceánt, az aszurák ellopták a nektárt. Vitázni kezdtek, mert maguk sem tudtak megegyezni, ki igyon a nektárból. Ám ekkor egy szépséges nő képében maga Visnu jelent meg közöttük, s az elbűvölt aszurák rábízták a nektár elosztását. Így aztán mégiscsak a déváknak jutott a nektár. Az aszurák egyike, Ráhu azonban ravaszul elvegyült a dévák között. A Nap és a Hold azonban leleplezték őt, éppen akkor, mikor ajkához emelte a korsót. Visnu nyomban lefejezte Ráhut, ám mert a halhatatlanság itala hozzáért ajkához, a feje nem pusztult el. Azóta is üldözi a Napot és a Holdat, s a nap- és holdfogyatkozás akkor következik be, amikor Ráhu utoléri őket.
A természettudományok azonban feltárják, hogy e természeti jelenségek oka a Nap, a Hold és a Föld adott pozíciója: holdfogyatkozáskor a Hold a Föld árnyékába kerül, napfogyakatkozáskor a Hold takarja el a Napot. Vajon mit kezdhetünk e kétféle magyarázattal? Vessük el talán a puránák magyarázatát?
Srídhar Mahárádzs ezzel kapcsolatban úgy érvel, hogy a védai civilizációban minden létezőt tudati minőségében szemléltek, minden létező „mögött” látták az azt irányító személyt, a félisteneket. A Nap, a Hold, a szél, a különböző fajta esők, a folyók, hegyek, mind-mind személyek. Így Ráhu sem más, mint az árnyék „megszemélyesítője”. A név is erre utal, a „rah” ige jelentése elhagy, eltávozik, otthagy, kiürít, ráhu így az elhagyó, távozó személyt jelenti, esetünkben a fény távozását.
Srídhar Mahárádzs így ír: „Amikor ennek az árnyéknak a személyes képviselőjére gondolunk, akkor beszélünk Ráhuról. Lelki síkon minden tudattal rendelkezik: az árnyék, az árnyék okozta jelenség - minden. Amikor a Hold, a Nap és a Föld között van, a Hold árnyéka a Földre száll. Ez az alászálló árnyék is eredeti lelki létében tudattal bír. Első lépésben, tiszta tudati síkon szemlélve minden tudatos, és csak azután anyagiasul számunkra, hogy a mi tudatunk beszennyeződik, és anyaginak látjuk. A tudatunk először szennyezett, mentális személyiséggel ruházza fel a tökéletes lelki személyiségű létezőt, majd ezen a síkon áthaladva durva, gyakorlatilag tudatnélküli anyagként kezdi érzékelni. Így hát eredendően mindennek van személyisége. Ezért a rsik a valóság e szemléletével, mindent mindig személyként szólítottak meg: a fákat, a hegyeket, a Napot, az óceánt. Mielőtt a tiszta tudat tapasztalni kezdi a tisztán anyagit, lennie kell egy átmeneti, kevert állapotnak, ez az az állapot, amikor a létezőket mentális személyiségekként, a karma törvényeitől szenvedőknek látjuk. Tehát a rsik állítása, miszerint minden személyiséggel bír, valóban igaz, nem a képzelet szüleménye.”
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Ez azt jelenti, hogy a valóság mögött, amelyet mi, anyagi tudattal rendelkező lények élünk, folyamatosan zajlik egy "másik" élet is? Mint egy párhuzamos dimenzió?
VálaszTörlésMi anyagi szemmel azt látjuk, hogy a Föld árnyékot vet a Holdra, s egy másik szinten ugyanebben a pillanatban Ráhu feje utoléri Csandrát?
Mi a Hold? Egy kőkolonc a fejünk felett a világűrben, vagy az éltető, nektárt árasztó csoda, a csillagok szépséges ura? Amire kíváncsi az ember, amilyen szemmel körülnéz a világban, azt fogja észrevenni.
VálaszTörlésEngem nem a párhuzamos univerzumokra, inkább a fény kettős természetére emlékeztet. A dolgok olyanok, amilyenek. A vizsgálódó elme pedig kategóriákat gyárt: ez olyan anyagdarab-szerűen viselkedik, amaz meg hullám-szerűen... felépíti a modelljeit. De a jelenségek körülötte nem gyömöszölhetők olyan egyértelműen ezekbe a kategóriákba... attól függ, hogy milyen módon vizsgálom, hogyan nézem. A valóság szétfeszíti a róla alkotott modelljeinket.
A déva (a szó jelentése ragyogás) fénnyel szemben az árnyék (nem-fény) természetesen a-déva, tehát aszura... démoni, ahogy mondani szokás, s ez az árnyék kergeti a fénylő Napot vagy Holdat.
Az embert hamar bolondnak nézik, ha a Holdat a csillagok holdarcú urának nézi...
VálaszTörlésAszurák és dévák - örök harc a fény és a sötét, jó és rossz között? Ez nem egy újabb kategória?
Az ember dönt, hogy miképpen akarja szemlélni a világot, de választása - úgy hiszem - meghatározza azt is, mik történnek vele ezentúl, mit kap a világból.
Ha a csillagok urát választja, "ettől" világtól nem kaphat többé semmit, mégis itt kell élnie. Könnyű, túlságosan könnyű egy álomvilágban élni, ha itt nem boldogulunk (a szó összes értelmében).
"Miközben mindenki alszik, a fegyelmezett ember ébren van,
VálaszTörlésde az élőlények ébrenléte a lelkét látó bölcsnek éjszaka."
Természetesen bolondnak nézik... hiszen a "normális" ember a TV-t nézi, a bolond meg a Holdat. Ám én azt mondom, ez nem álomvilág, nagyon is reális valóság - valós valóság :), csak éppen más rend szerinti. Az álomvilág ellenben az illúzió egy speciális fajtája.
"Aszurák és dévák - örök harc a fény és a sötét, jó és rossz között? Ez nem egy újabb kategória?"
Persze, az. Evilági kategória.